Februari 2018. Grolsch, de eigenaar van het biermerk Kornuit, wil dat de Lidl stopt met de verkoop van zijn Kordaat-bier. Vorige week troffen Lidl en Grolsch elkaar bij de rechter in Rotterdam.

Geen uitgemaakte

Een interessante case en, zoals zo vaak in het merkenrecht, geen uitgemaakte zaak. Want lijkt dat Kordaat nu zoveel op Kornuit dat er gevaar voor verwarring bestaat? Wij waren er niet bij in Rotterdam, maar we kunnen ons voorstellen dat de volgende argumenten over en weer zijn gebruikt.

Voor inbreuk

  • Het begin van een merk weegt altijd het zwaarst: dat is in dit geval bij beide merken het opvallend KOR
  • Het ritme en klank van de merken is hetzelfde, eerst Kor en dan Nuit of Daat, een lettergreep van 4 letters eindigend op een T

Tegen inbreuk

  • Kornuit en Kordaat hebben verschillende betekenissen
  • Kordaat wordt alleen bij de Lidl verkocht, Kornuit niet, dus je kunt niet in verwarring raken

Inschatting

Als Chiever een voorspelling moet doen: wij verwachten dat Kornuit aan het langste eind gaat trekken, vooral omdat de klank van beide merken toch wel erg overeenstemt. En misschien is het feit dat Kordaat alleen in de Lidl verkocht wordt toch niet voldoende om verwarring te voorkomen: in de eerste plaats zie je het Kordaat-bier ook in reclames buiten de Lidl. Bovendien kan er ook after-sales verwarring zijn (bv. op een borrel: hééé, schenk jij ook Korduit bier?). Over een dikke week weten we meer.

Bas Kist