April 2019. Dat wordt een rotmaandje voor de EasyGroup. In een poging een exclusieve claim te leggen op het generieke woord ‘easy’ ging de moedermaatschappij van EasyJet de afgelopen tijd in de aanval tegen vier merken die ook het woord ‘easy’ gebruiken. En vier keer kreeg de EasyGroup het lid op de neus.


De EasyGroup bezit een groot aantal merkregistraties waarin het woord ‘easy’ is opgenomen

Groot aantal easy-merken

De merken waartegen de EasyGroup zich verzet zijn Easy Meubles, Easy Pets, EasyMarkets en Easy Security, stuk voor stuk op naam van verschillende merkhouders. In vier procedures bij het Europese Merkenbureau EUIPO bracht het bedrijf zijn eigen Easy-merken in stelling. De EasyGroup bezit bijna 150 Europese Easy-merkregistraties.

Geen monopolie

Maar EUIPO wil niets weten van die claim op het woord ‘easy’. ‘Easy’ is een zuiver beschrijvende aanduiding voor iets dat ‘makkelijk’ is, volgens EUIPO. Natuurlijk, EasyJet is een merk met een grote bekendheid en reputatie, maar dat rechtvaardigt nog geen absoluut monopolie voor het woord easy. In de eerste twee weken van april verloor de EasyGroup dan ook alle zaken: de merken Easy Meubles, Easy Pets, EasyMarkets en Easy Security behouden gewoon hun geldigheid.


Merken behouden registratie, geen claim voor de EasyGroup voor het woord ‘easy’

Stop er mee

Het is niet de eerste blog die wij schrijven over de verloren zaken van de EasyGroup. Al die nederlagen maken de juridische positie van de EasyGroup er niet sterker op. Wij zouden zeggen: houd op met die zinloze claims op het woord ‘easy’ en stop al je geld en energie in echte probleemgevallen.

Bas Kist