Januari 2019. De Europese merkregistratie uit 1996 van het woord Big Mac van McDonald’s is ongeldig. Dat heeft de Cancellation Division van het Europese merkenbureau EUIPO op 11 januari bepaald. McDonald’s heeft niet kunnen aantonen dat het merk Big Mac de laatste 5 jaar daadwerkelijk is gebruikt.

Hamburgers

Gebruik

Onder het merkenrecht geldt de regel dat je een merk moet gebruiken om je rechten in stand te houden. Maak je gedurende een periode van 5 jaar geen gebruik van het merk, dan kan het verval van je rechten door een ander worden ingeroepen.

Geduchte concurrent

Supermac’s, een geduchte Ierse concurrent van McDonald’s, had bij het Europese merkenbureau een verzoek tot schrapping van de oude merkregistratie van Big Mac ingediend wegens niet-gebruik. Nu zou je zeggen: dat mag toch geen probleem zijn voor McDonald’s: bewijzen dat het merk Big Mac de laatste 5 jaar in Europa is gebruikt! Maar toch lukte dat niet.

Bewijs McDonald’s

Wat voor bewijs heeft McDonald’s dan ingediend? Drie verklaringen van eigen werknemers, een print van Wikipedia, wat brochures en een print van eigen websites waarop ook Big Mac sandwiches te zien zijn.

Onvoldoende

Voor de Cancellation Division van het Europese merkenbureau EUIPO is het allemaal onvoldoende. Volgens EUIPO zijn verklaringen van eigen werknemers van weinig waarde en is een Wikipedia-pagina onbetrouwbaar, daar kan iedereen van alles op zetten. En voor wat betreft de brochures en de websites: daar kun je inderdaad aan zien dat het merk Big Mac gebruikt wordt, maar het laat niets zien over de omvang van het gebruik.

Omvang

Kortom, McDonald’s heeft verzuimd te laten zien hoeveel verkeer er was op de websites, hoeveel bestellingen er werden geplaatst, hoeveel van die brochures er verspreid zijn en waar etc.. Het aantonen van gebruik van een merk alleen is onvoldoende, je moet ook laten zien wat de omvang en reikwijdte van het gebruik is.

Onbegrijpelijk dat McDonald’s er niet in geslaagd is voldoende bewijs van gebruik van Big Mac te presenteren

Duidelijke bewijzen

Het is verbazingwekkend hoe vaak grote internationale bedrijven steken laten vallen in oppositie- en cancellation procedures bij het Europese merkenbureau. Het lijdt geen twijfel dat McDonald’s het merk Big Mac gebruikt heeft, maar dat moet je dan wel met voldoende bewijs laten zien.

Nieuwe registratie

Komt McDonald’s hiermee nu serieus in de problemen? Kan een ander er nu met Big Mac vandoor? Nee, dat niet. McDonald’s voelde de bui misschien al hangen en heeft in 2017 al weer een nieuwe Europese merkregistratie voor het woord Big Mac verricht.

Zie ook dit artikel in de Volkskrant.

Bas Kist