Oktober 2017. Voormalig TV-presentatrice Sylvana Simons krijgt er op internet stevig van langs omdat zij voor haar politieke partij een naam heeft gekozen die al bestaat. Terechte kritiek? Nee, natuurlijk niet.

Dom

Op de website De Orkaan schrijft een zekere Jaap: ‘Als ze nou eerst even bij Google op BIJ1 gekeken had staat BIJ1 – Centrum voor Psychotherapie bovenaan de zoekresultaten. Dom hoor.’

Geen verwarring

De enige domoor hier is natuurlijk Jaap zelf. Op zich is er namelijk niets op tegen als twee organisaties dezelfde naam gebruiken. Het gaat er om of er gevaar voor verwarring is. Zolang de activiteiten van de bedrijven op verschillende terreinen liggen is er geen probleem. Niemand denkt dat de Ajax brandblusser iets te maken heeft met het gelijknamige schoonmaakmiddel. En zo zal ook niemand denken dat de psychotherapeuten uit Koog aan de Zaan iets met de politiek van Sylvana van doen hebben.

Bij1 wordt overigens vaker gebruikt en blijkbaar levert dat geen verwarring op.

Bekend merk

Alleen als je een bekend merk gaat gebruiken dan moet je oppassen. Had Sylvana haar partij Adidas genoemd, dan was ze kansloos geweest tegen het grote sportmerk. Niet omdat adidas ook aan politiek doet, maar omdat de bescherming van een bekend merk zich ver buiten de eigen categorie uitstrekt.

Link

Dat de therapeuten uit de Zaanstreek het niet leuk vinden dat er een link met een politieke partij ontstaat, is begrijpelijk. Maar een merk- of handelsnaaminbreuk is het niet.

Bas Kist