Contact

Apple niet met peer vergelijken

Februari 2019. Apple moet ook geen appels met peren vergelijken! Dat is de belangrijkste les die het elektronicabedrijf kan leren uit de uitspraak van het Europese Gerecht van 31 januari. Op die dag verloor Apple, na vier jaar vechten, de procedure die het concern had aangespannen tegen het Chinese bedrijf Pear Technology. De Chinezen willen onder het merk Pear onder andere mobiele telefoons en tablets op de Europese markt brengen.

Bezwaar

Toen de Chinezen eind 2014 een Europese merkregistratie aanvroegen voor het Pear-logo, diende Apple meteen bezwaar in. Volgens Apple lijkt de peer teveel op het wereldbekende Apple-logo.

Inbreuk op Apple-logo

In eerste instantie stelde het Europese merkenbureau Apple in 2016 in het gelijk, een oordeel dat begin 2017 nog eens door de Board of Appeal werd bevestigd. Het peer-merk komt te dicht in de buurt en de Chinezen proberen een graantje mee te pikken van de reputatie van het bekende Apple-logo, aldus de Board. Om die reden krijgt de peer geen registratie.

Beroep

Echter, de Chinezen lieten het er niet bij zitten en gingen nogmaals in beroep, nu bij de hoogste Europese feitenrechter: het Europese Gerecht. En met succes. Anders dan het merkenbureau en de Board vindt het Gerecht dat de merken onvoldoende lijken om van een inbreuk te spreken. De merkregistratie van de Chinezen mag dus eindelijk door.

Bizar

Het moet voor marketeers een bizar schouwspel zijn: ruim vier jaar lang buigen tientallen juristen, advocaten en rechters zich over de vraag of die peer nu wel of toch niet op die appel lijkt. Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar de rekening van dit hele circus. Na vier jaar komt de hoogste feitenrechter in Europa, bestaande uit een college van 3 wijzen, dan eindelijk tot het eindoordeel: in een analyse van maar liefst 17 pagina’s concluderen de heren dat een appel toch echt iets anders is dan een peer.

Onzekerheid

Voor merkenjuristen is het natuurlijk prachtig en interessant om dit allemaal te volgen en te lezen. En misschien hadden ze die Chinezen, die natuurlijk boter op hoofd hebben, best mogen stoppen. Want je legt toch meteen een link tussen die peer en de wereldbekende appel! Maar dat doet er verder niet toe. Interessanter is de vraag of de praktijk ermee gediend is dat zo’n ogenschijnlijk eenvoudige vraag pas na 4 jaar definitief antwoord krijgt. Het zal de commerciële plannen van de Chinezen geen goed hebben gedaan, want zij zijn jarenlang in onzekerheid geweest over hun merkintroductie. Maar goed, nu kunnen ze dan eindelijk gaan met die banaan!

Bas Kist

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Adformatie.