November 2017. Modehuis Hugo Boss is er niet in geslaagd de registratie van het cosmetica-merk Carlo Bossi tegen te houden. Op 25 oktober 2017 bepaalde de Oppositieafdeling van het Europese merkenbureau EUIPO dat er geen gevaar voor verwarring bestaat tussen Boss en Carlo Bossi.

Verschillen

Hugo Boss had bezwaar gemaakt op basis van zijn woord- en beeldmerk Boss. Hoewel het merk Boss ook voor cosmetica een grote bekendheid geniet en een sterk onderscheidend vermogen bezit, verschillen de merken toch teveel om van gevaar voor verwarring te spreken, aldus EUIPO.

De i is cruciaal

Ondanks het feit dat beide merken het onderdeel Boss bevatten, speelt volgens EUIPO die extra i in Carlo Bossi toch een cruciale rol. Die i blijft in zo’n kort merk niet onopgemerkt en speelt een belangrijke rol in de perceptie van de consument, aldus EUIPO. In combinatie met de naam Carlo wijkt het merk toch voldoende af van Boss.

Kwartje

Dit is zo’n zaak waarbij het kwartje net zo goed de andere kant op kan vallen. Voor hetzelfde geld hecht EUIPO toch meer waarde aan de grote reputatie van het merk (Hugo) Boss en dan is de tegenovergestelde uitkomst (inbreuk) ook prima te onderbouwen.

Grijs

Dat het een grijs gebied is mag blijken uit het feit dat Hugo Boss in 2016 in een vergelijkbare Europese zaak verloor van het cosmetica merk RalphBossi, terwijl het in 2015 in Frankrijk wel succes had tegen het parfum-merk Luca Bossi. Soms kan het vriezen en soms dooit het.

Bas Kist