April 2019. Dat is een gevoelige nederlaag: Coca-Cola kan de Europese registratie van het blikje Tes Cerveza niet stoppen. Volgens het Europese merkenbureau EUIPO maakt het design van het blikje geen inbreuk op de merkrechten van Coca-Cola. EUIPO deed zijn uitspraak op 3 april.


Links het gedeponeerde merk

Drie merkregistraties

Tijdens de oppositieprocedure die Coca-Cola had aangespannen, beriep het bedrijf zich op 3 merkregistraties: het bekende Coca-Cola-logo, een merkregistratie van een lijntekening van het cola-blikje en een registratie van een blikje Cola-light in kleur.


De drie merkregistraties waarop Coca-Cola zich beriep

In een tamelijk korte beslissing maakt EUIPO korte metten met de claims van Coca-Cola. Ondanks het feit dat Coca-Cola één van de bekendste merken ter wereld is met een ruime beschermingsomvang – dat zich ook buiten het frisdranksegment zal uitstrekken – maakt Tes Cerveza volgens EUIPO geen inbreuk.

Geen overeenstemming

Volgens EUIPO lijken de merken gewoon niet op elkaar. Het lettertype van Coca-Cola is elegant en soepel, dat van Tes meer hoekig, met ‘stekelige’ letters. En over de – toch enigszins gekopieerde – beginletter C zegt EUIPO dat het niet te ontkennen valt dat beide letters een soort staart hebben die zich onder het woord uitstrekt. Echter, die staarten vertonen ook veel verschillen: zo is de Cola-staart korter en wijst het einde ervan via een curve naar beneden. Dat is anders bij de C van Tes Cerveza, aldus EUIPO.


Geen overeenstemming

Teleurstellend

Het is teleurstellend dat EUIPO hier het bekendste merk ter wereld niet wat beter wil beschermen. Van verwarringsgevaar is natuurlijk geen sprake, maar dat hoeft ook niet als je een bekend merk bent. Voor bekende merken kan het voor een inbreuk al voldoende zijn als de consument een verband tussen beide merken legt, een link. Dat geldt ook als het om andere producten gaat (zoals hier frisdrank tegenover bier). Naar ons gevoel probeert de fabrikant van Tes Cerveza hier toch echt een beetje mee te liften met enorme reputatie van het Coca-Cola-logo.


Had Coca-Cola sterker gestaan met een registratie van de losse C?

Registratie losse C?

Had Coca-Cola zichzelf beter kunnen beschermen? Ja misschien. Omdat die zwierige C wel een zeer kenmerkend onderdeel van het logo is, zou je kunnen overwegen om ook deze C apart als merk te registreren. Los van wat vragen over het gebruik, zou dat in dit geval waarschijnlijk wel geholpen hebben. Maar ja, hoever moet je gaan in het registreren van onderdelen van je merk? Coca-Cola gaat vast in beroep.

Bas Kist