Augustus 2018. De UEFA is er niet in geslaagd zijn logo van de ‘Starball’ te registreren bij het Amerikaanse Copyright Office. Het Copyright Office vindt het logo niet creatief genoeg.

Auteursrechtregistratie

Hoewel auteursrechten gewoon ontstaan op het moment van de creatie van een origineel werk – dus zonder enige registratie – kennen sommige landen toch ook een register waarin je je auteursrechten kunt vastleggen. Ook Amerika heeft zo’n register. Echter, om een registratie te krijgen moet het US Copyright Office wel van mening zijn dat het aangemelde werk voldoende origineel is.

Niet creatief

Eind juli kreeg voetbalbond UEFA te horen dat zijn bekende Starball geen registratie krijgt. Volgens het Copyright Office is dit logo gewoon niet creatief genoeg. Het bij elkaar plaatsen van eenvoudige, algemeen bekende, geometrische figuren zoals deze sterren, levert onvoldoende creativiteit op, aldus het bureau. Geen auteursrecht registratie voor de UEFA-Starball.

Heel streng

De beslissing van het Copyright Office verbaast ons. Het logo – ooit ontworpen door het gerenommeerd Londense designbureau Design Bridge, is naar ons idee veel meer dan zomaar een verzameling sterren. Het 3-D effect, dat het geheel de vorm van een bal geeft, getuigt toch van enige vorm van creativiteit, zou je zeggen. Het is naar onze mening uitgesloten dat een Nederlandse rechter tot eenzelfde oordeel zou komen.

Vodafone ook?????

Tot onze stomme verbazing zien wij op het moment van het afronden van dit stukje dat ook Vodafone onlangs gestrand is bij het Copyright Office: het bekende rode Vodafone-logo is volgende de Amerikanen ook onvoldoende creatief voor registratie. De cirkel, het vierkant en het aanhalingsteken zijn  algemeen bekende symbolen en die vallen niet onder de bescherming van het auteursrecht. Dat geldt ook voor de combinatie van deze elementen, aldus het bureau. Hiermee legt het US Copyright Office de lat wel erg hoog!

Merkregistratie

Het is wel van belang op te merken dat deze logo’s hiermee niet vogelvrij zijn. In de eerste plaats gaat het hier slechts om de mening van het Copyright Office en niet van de rechter. En nog belangrijker: de logo’s zijn ondertussen ook gewoon als merk geregistreerd. Kortom: denk nu dus niet dat u er straffeloos mee aan de haal kunt gaan. Maar het geheel legt wel enige druk op de beschermingsomvang van deze logo’s.

Bas Kist