Contact

Huawei verliest van tuinadviseur

November 2018. Tuinadvies, een kleine Belgische tuinarchitect, heeft de Chinese telecom-gigant Huawei verslagen. Tuinadvies won een door Huawei aangespannen oppositieprocedure, omdat de Chinezen niet konden aantonen dat zij hun geregistreerde beeldmerk in Europa hebben gebruikt. De zaak benadrukt nog eens het grote belang van gebruik van een merk.

Volgens Huawei is er verwarringsgevaar tussen deze merken

Oppositie

Om de nieuwe Benelux merkaanvraag van Tuinadvies onderuit te halen, had Huawei oppositie ingediend op basis van zijn Europese zwart/wit merkregistratie. Volgens Huawei lijkt het logo van Tuinadvies daar te veel op.

Bewijs van gebruik

Omdat de registratie van het zwart/wit logo van Huawei al uit 2011 is, vroeg de Belgische tuinarchitect aan de Chinezen om aan te tonen dat zij hun zwart/wit merk daadwerkelijk gebruikt hebben. Immers, wie zijn merk 5 jaar niet gebruikt, kan zich er niet meer op beroepen.

Wayback-Machine zegt niets

En daar ging het mis. Om te laten zien dat zij hun zwart/wit logo hadden gebruikt, lieten de Chinezen wat prints van het internetarchief Wayback-machine (Archive.org) zien, samen met wat nieuwsartikelen en persberichten. Over de Wayback-prints stelt het merkenbureau nu dat dit soort bewijs niets zegt over de producten en diensten waarvoor het merk gebruikt wordt. Kortom, daar heb je niets aan, dat is geen bewijs.

Gebruik met naam

En in de persberichten is alleen het logo (in kleur) gebruikt, altijd gecombineerd met het woord Huawei. Dat kan niet worden beschouwd als gebruik van het zwart-wit logo los.

Huawei kan alleen gebruik van zijn logo in combinatie met naam aantonen. Dat is geen gebruik van logo rechts

Geen gebruik logo

Kortom, Huawei heeft geen gebruik van zijn zwart-wit logo kunnen aantonen en daarom komt het merkenbureau überhaupt niet toe aan de beoordeling van de eventuele gelijkenis tussen de merken. De Chinezen worden met lege handen naar huis gestuurd.

Lessen

De belangrijke lessen die hier uit geleerd kunnen worden zijn:

-vertrouw met je gebruiksbewijs niet teveel op die WaybackMachine

-als je een logo los registreert, moet je dit ook los gebruiken, anders kunnen je rechten vervallen

Bas Kist