Februari 2017. Nestlé, de producent van KitKat, slaagt er niet altijd in om lookalike chocoladerepen te verbieden dezelfde vorm als KitKat te gebruiken. Onlangs heeft de Court of Appeal in Singapore de registratie van het vormmerk van KitKat (een chocoladewafel bestaande uit vier reepjes) opnieuw ongeldig verklaard. Concurrent Petra Foods kan haar Take-it repen daarom zonder zorgen in de schappen laten liggen.

2 keer kitkat naast elkaar

Inburgering

Een eenvoudige vorm als die van een chocolade reep kan door intensief gebruik inburgeren als de consument een product aan de vorm zal herkennen. In dat geval kan de vorm als merk geregistreerd worden. Echter, de rechter in Singapore heeft bepaald dat er bij KitKat geen sprake is van inburgering.

Technische functie

Bovendien is de Court van mening dat KitKat niet als merk geregistreerd kan worden omdat de vorm een technische functie vervult: door de vorm is de reep makkelijk in vieren te breken. Men wil zo voorkomen dat een merkhouder een monopolie verkrijgt op technische oplossingen. Techniek bescherm je niet via het merkenrecht maar via octrooirecht.

Geeft Nestlé het op?

Opvallend dat deze chocoladereep zo veel moeite heeft om als vormmerk geregistreerd te worden. In Europa loopt Nestlé tegen hetzelfde probleem aan. Toch blijft Nestlé er zelf in geloven dat de KitKat-vorm bescherming verdient. Ze laten het er vast niet bij zitten.

Eva de Wit