Vergelijken mag ..

Vergelijkende reclame maken mag en wordt in Europese rechtspraak zelfs toegejuicht, zo stelt de rechter letterlijk in zijn vonnis. Echter, er zijn wel grenzen en die heeft Lidl hier overschreden.

LIDL

Cien € 7,99, La Prairie € 550,-

In zijn reclames zegt Lidl dat de Cien crème vergelijkbare ingrediënten bevat als die van La Prairie, maar dat de Lidl-crème slechts € 7.99 kosten en een potje La Prairie bijna € 550,-. Voor deze opvallende vergelijking verwijst Lidl naar een publicatie in de Engelse krant The Sun. Maar de publicatie in The Sun blijkt alleen gebaseerd te zijn op …. een persbericht van Lidl UK!

LIDL
Potje La Prairie van € 550,-?

Onvergelijkbaar

Tijdens de procedure komt ook een onderzoeksrapport op tafel waaruit blijkt dat de crème van Lidl 36 ingrediënten bevat en die van La Prairie 81, wat de producten onvergelijkbaar maakt. De winkel moet stoppen met deze misleidende vergelijkende reclames en dient € 15.000 aan proceskosten te betalen.

 

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.