September 2017. Het woord Brexit kan geregistreerd worden als Europees merk voor frisdrank, bier en sigaretten. Dat heeft de Board of Appeal (BOA) van het Europese merkenbureau EUIPO onlangs bepaald. Eerder had EUIPO het merk nog geweigerd omdat het beledigend zou zijn voor 48 % van de Engelsen die tegen de Brexit stemden.


Foto’s Shutterstock

Lost op in humor

Na de weigering van de registratie tekende Brexit Drinks Ltd., de Britse aanvrager van het merk, beroep aan. En met succes. Volgens de BOA is het woord Brexit niet moreel verwerpelijk of beledigend, het is gewoon de naam van een politieke beslissing. Die heeft niets te maken met discriminatie, haat, racisme of seksisme. Sterker nog: als merk voor bier of sigaretten ‘lost de controversiële boodschap van Brexit op in humor’, aldus de BOA.

Terecht

En zo is het maar net. Een prima merk toch, Brexit bier? Bovendien is het einde zoek als we in Europa nu merken gaan weigeren die mogelijk een bepaald deel van de bevolking onaangenaam in de oren klinken. Dan is er altijd wel iemand te vinden die zich beledigd voelt.

Tolerantie drempel

In zijn uitspraak stelt de BOA ook dat in Europa sowieso de ‘tolerantie drempel’ per land nogal verschilt. Als voorbeeld geeft de BOA dat het merk Jesus in Engeland geweigerd is, maar in de Benelux gewoon geaccepteerd werd.

Trix is nix

Het klopt inderdaad dat de Benelux zeer liberaal is op dit punt. Dat past ook wel, in ieder geval bij Nederland. Er worden hier bijna nooit merken geweigerd wegens hun beledigende karakter. Een zeldzaam voorbeeld van zo’n weigering is het merk Trix is Nix, in 1996 aangevraagd voor een anti-monarchistische actiegroep. Dat was trouwens een testdepot. In diezelfde serie testdepots kreeg het merk Lul de Behanger voor de diensten van een behangbedrijf overigens zonder probleem zijn registratie.

Brexit onderscheidend

Nog even terug naar het Brexit-merk: in eerste instantie had EUIPO ook nog aangevoerd dat het merk Brexit niet alleen beledigend is, maar ook niet-onderscheidend. Het zou alleen gezien worden als ‘motto voor het uittredingsproces van de UK’ en niet als merk. Gelukkig veegt de BOA ook hiermee de vloer aan. Natuurlijk is Brexit prima onderscheidend voor producten als bier en sigaretten.

Bas Kist