Augustus 2017. Na 5 jaar juridische strijd krijgt het bedrijf Booking.com eindelijk zijn Amerikaanse merkregistratie voor het woordmerk Booking.com. Op 9 augustus 2017 oordeelde de rechtbank in Virginia dat Booking.com onderscheidend vermogen bezit en als merk beschermd kan worden.

Generiek

Toen Booking.com in 2012 in de VS merkregistratie aanvroeg voor zijn woord- en beeldmerken Booking.com, weigerde het Amerikaanse merkenbureau USPTO de merken in te schrijven. Volgens USPTO is Booking.com een generieke aanduiding of in ieder geval zuiver beschrijvend voor online accommodatie reserveringen. Dergelijke merken kun je niet registreren, aldus USPTO.

Na 5 jaar aan het langste eind

Booking.com tekende beroep aan maar dat werd in twee instanties afgewezen. Uiteindelijk stapte het bedrijf naar de rechter in Virginia, waar het na 5 jaar toch aan het langste eind trok.

Marktonderzoek

Wat zwaar meewoog in de beslissing van de rechter was de zogenaamde ‘Teflon Survey’, een marktonderzoek dat Booking.com had overgelegd. Uit deze ‘Teflon Survey’ komt naar voren dat 74,8 % van de respondenten Booking.com als een merknaam beschouwt en niet als generieke aanduiding.

Teflon Survey

De ‘Teflon Survey’ dankt zijn naam aan een marktonderzoek waarmee het bedrijf DuPont de Nemours in 1975 in een rechtszaak wist aan te tonen dat de naam Teflon een merk is en geen generiek woord. Ook Booking.com maakte hier in zijn onderzoek gebruik van de techniek van het Teflon-onderzoek.

Inburgering

Naast de ‘Telfon Survey’ speelde ook een belangrijke rol dat Booking.com een indrukwekkende hoeveelheid bewijs wist te produceren van zijn grote marketinginvesteringen, de hoge omzetten, het gebruik op grote schaal en de enorme bekendheid van de naam Booking.com. Op basis daarvan stelde de rechter vast dat Booking.com als merk is ingeburgerd voor online accommodatie reserveringen. Het USPTO krijgt van de rechter nu de opdracht de woord- en -beeldmerken Booking.com alsnog voor deze diensten in te schrijven. USPTO heeft tot 9 september de mogelijkheid om beroep aan te tekenen.