Mei 2018. Eind april oordeelde het Europese Gerecht dat ster-voetballer Messi zijn Europese merkregistratie Messi voor kleding mag houden. Messi was aangevallen door de eigenaar van het kledingmerk Massi. Volgens het Gerecht bestaat er echter geen gevaar voor verwarring tussen Messi en Massi.


Het beeldmerk Messi werd aangevallen door het woordmerk Massi

Messi beroemd

Hoewel de woorden Messi en Massi zowel in visueel opzicht als qua klank natuurlijk sterk op elkaar lijken, kunnen ze volgens het Gerecht toch gewoon naast elkaar bestaan. Dat komt omdat de voetballer Messi wereldbekend is. De consument zal het merk Messi vooral associëren met de naam van de beroemde voetballer en daardoor ontstaat voldoende verschil met Massi, aldus het Gerecht. Zo profiteert Messi van zijn grote bekendheid en kruipt hij door het oog van de naald.

Picasso vs Picaro

Dat grote roem in het merkenrecht ook een keerzijde kan hebben, werd ruim 10 jaar geleden duidelijk toen de erven van Pablo Picasso bezwaar maakten tegen de Europese merkregistratie van het merk Picaro door autofabrikant DaimlerChrysler. De nazaten van de schilder bezitten een merkregistratie van Picasso als merk voor auto’s en hebben hiervoor een licentie gegeven aan Citroën. Volgens de erven lijken de automerken Picasso en Picaro te veel op elkaar.

Foto’s autodesignmagazine.com en Pixabay

Teleurstelling

De zaak liep echter uit op een teleurstelling voor de erven Picasso en Citroën. In 2006 stelde het Europese Hof vast dat Picaro geen inbreuk maakt op het merk Picasso. Ondanks de flinke visuele en fonetische gelijkenis tussen de merken, keert in dit geval de grote bekendheid van de schilder Pablo Picasso zich tegen de erven: de consument zal in Picasso onvermijdelijk een verwijzing zien naar de bekende schilder, waardoor er voldoende afstand ontstaat tussen Picasso en Picaro. Het merk Picaro kon dus gewoon geregistreerd worden. Zo kan die roem dus ook tegen je werken.

Bas Kist