Oktober 2018. Gaat u hondenvoer onder naam Gucci op de markt brengen? Wilt een nieuw wasmiddel FedEx noemen? Of een snoepje de naam Sony geven? Doe het niet want voordat u het weet hebt u het aan de stok met de eigenaars van deze bekende merken. Ondanks het feit dat het om andere producten gaat, is de kans groot dat u aan het kortste eind trekt. Sterke merken hebben een ruime beschermingsomvang, ook buiten hun eigen categorie.

Geen merkregistratie

Een organisatie die hier onlangs in Engeland mee te maken kreeg is Just Enough Programme Ltd., een bedrijf dat elektronische sigaretten verkoopt. De Britten hadden het onzalige idee opgevat hun nieuwe e-sigaret Nivea te noemen. Op 11 september verbood het Engelse merkenbureau de registratie van dit merk.

Merkaanvraag Nivea e-sigaret

Schadelijk

Het merk Nivea heeft een enorme reputatie. De consument zal bij de Nivea e-sigaret onmiddellijk een link leggen met de gelijknamige crème en dat is schadelijk voor het bekende Nivea, aldus het Engelse merkenbureau. Ook het feit dat het hier om een e-sigaret gaat, speelt daarbij een rol. Nivea is betrokken bij een reclamecampagne over de effecten van huidkanker van de organisatie Cancer Research UK.