Oktober 2018. Cool zijn is niet makkelijk. Vraag het Procter & Gamble. De gigant in consumentengoederen probeert daarom de – voornamelijk door millennials gebruikte – afkortingen LOL, WTF, FML en NBD in de Verenigde Staten als merk te registreren. Als dat lukt dan kan het bedrijf de afkortingen gebruiken voor onder andere zeep en wasmiddelen.

Goede strategie?

FYI (for your information): de afkortingen staan voor Laughing Out Loud, What The F***, F*** My Life en No Big Deal (die sterretjes plaatsen we niet uit preutsheid, maar om te voorkomen dat dit bericht in uw spam belandt). Het lijkt erop dat deze merkaanvragen een poging van P&G zijn om de millennials aan zich te binden. Worden de registraties geaccepteerd, dan zou dit best wel eens een goede strategie kunnen zijn. Immers, de jongeren vinden een WTF-wasmiddel waarschijnlijk best grappig terwijl de ouderen zich er niet aan storen want die weten toch niet wat het betekent. En dat is misschien maar beter ook.

Paris Hilton registreerde That’s Hot, het computerbedrijf dat GVD registreerde had waarschijnlijk geen idee

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat wordt geprobeerd om algemene termen of symbolen als merk te registreren. Zo bezit Paris Hilton een merkregistratie voor de woorden “That’s hot”. En soms gebeurt het per ongeluk. Het buitenlandse computerbedrijf dat GVD als merk registreerde heeft natuurlijk geen idee.

Foto Shutterstock

OMG

De merkaanvragen van P&G zijn nog TBD (to be decided). Het Amerikaanse merkenbureau zal zich er eerst nog over moeten buigen. Of zouden de soms preutse Amerikanen de aanvragen onzedelijk vinden? Krijgt P&G de registraties wel, dan zou een merkregistratie voor het veelgebruikte OMG (Oh My God) ook niet in het rijtje misstaan.

Nynke Ettes