Juni 2018. De kans dat Christian Louboutin toch een monopolie krijgt voor de verkoop van hooggehakte schoenen met rode zolen is sinds deze week een stuk groter geworden. Op 12 juni deed het Europese Hof van Justitie uitspraak in een conflict tussen Louboutin en de Nederlandse schoenenwinkel Van Haren over de verkoop van damesschoenen met rode zolen. De uitspraak is duidelijk in het voordeel van Louboutin.

De rode zolen van Van Haren

Rode zool voor € 40,-

In 2012 had Van Haren schoenen met rode zolen in zijn winkels aangeboden voor een prijs van € 40,-. Dat is nog eens wat anders dan de echte roodgezoolde Louboutins, die meestal voor meer dan € 500,- over de toonbank gaan. Louboutin sleepte Van Haren voor de rechter omdat het meende dat Van Haren met de schoenen inbreuk maakte op de merkrechten van Louboutin. Het Franse modehuis heeft de rode zool als merk geregistreerd in het Benelux Merkenregister.

Louboutin met de rode zolen

Ongeldig

Tijdens de procedure voerde Van Haren echter aan dat het rode zool-merk van Louboutin ongeldig is. Volgens Van Haren worden de Louboutins door het publiek alleen maar gekocht vanwege hun aantrekkelijke uiterlijk, wat vooral door die rode zool veroorzaakt wordt. Volgens de merkenwet kunnen dergelijke vormmerken, waarbij de vorm ‘de wezenlijke waarde’ van het product beïnvloedt, niet als merk beschermd worden.

Merkregistratie Benelux: vormmerk of geen vormmerk?

Vorm?

Maar kan dat rode-zool-merk van Louboutin nu inderdaad gekwalificeerd worden als een vorm die de wezenlijke waarde van de schoen beïnvloedt? De rechtbank in Den Haag vond deze vraag te complex en vroeg het Europese Hof van Justitie om uitleg.

Geen vormmerk

Het Hof heeft nu bepaald dat het rode zool-merk van Louboutin niet als vormmerk beschouwd kan worden. Het is eenvoudigweg een kleur die is aangebracht op een zool, maar het gaat niet om de vorm van de zool en de schoen. En omdat het dus geen vormmerk is, is ook de hiervoor genoemde regel – vormen die de waarde van het product bepalen kunnen niet als merk beschermd worden – niet van toepassing. Daarmee lijkt de weg vrij voor merkbescherming van de rode zool en zijn de juichende berichten uit het Louboutin-kamp begrijpelijk .

Champagne nog even in de kast

Niet te vroeg juichen

Echter, misschien moet het Franse modehuis de champagne-flessen nog even niet ontkurken. Want je kunt een belangrijke kanttekening bij deze overwinning van Louboutin plaatsen. Het probleem is dat de merkenwet onlangs gewijzigd is (pas nadat de zaak tussen Van Haren en Louboutin begon). In de nieuwe wet staat dat niet alleen de vorm de wezenlijke waarde van het product kan beïnvloeden, maar dat ook ‘andere kenmerken’ dat kunnen doen. En zo’n ‘kenmerk’ zou best eens de rode kleur onderop de zool van een damesschoen kunnen zijn. En als dat zo is staat eventuele merkbescherming van de rode zool weer stevig op de tocht.

We kunnen er dus van uitgaan dat de rode-zolen-kwestie hiermee nog lang niet is afgedaan. Het is niet uitgesloten dat Van Haren opnieuw een nietigheidsactie tegen het merk van Louboutin instelt, nu op basis van de nieuwe regels. Dat zou eventueel kunnen leiden tot nieuwe vragen aan het Hof van Justitie. En zo houden we elkaar al jaren lekker bezig met die rode zolen.

Bas Kist