Contact

Afblijven van Champagne

Januari 2021. Het is niet zo gek dat ondernemers graag de naam Champagne gebruiken bij de promotie van hun producten. Champagne is toch de Rolls Royce* onder de bubbels, dus dat geeft je product wat extra cachet. Dat zal ook het idee van brouwerij Homeland zijn geweest toen het in december 2020 het biertje Volkschampagne introduceerde. Maar zo snel als het biertje kwam is het ook weer verdwenen: problemen met de echte Champagne.

Volkschampagne: al weer van de markt verdwenen

BOB

Champagne is een zogenaamde BOB, een Beschermde Oorsprongs Benaming. Een BOB heeft betrekking op landbouwproducten of levensmiddelen die geproduceerd, verwerkt én bereid zijn in een bepaald geografisch gebied. Ook Roquefort en Feta zijn voorbeelden van BOB’s. En met een BOB is het oppassen geblazen, die hebben namelijk een hele ruime bescherming. Toen de Champagneboeren het Nederlandse biertje tegenkwamen dreigden ze met juridische stappen. Daarop haalde Homeland zijn nieuwe biertje maar meteen van de markt.

Champagne shampoo, Champothèque wijnbar, ChamPaws hondenchampagne, het mag allemaal niet

Champagne shampoo van Unilever

Homeland is beslist niet het eerste bedrijf dat voor het Comité Interprofessionel du vin de Champagne CIVC, de organisatie achter Champagne, moet wijken. Zo kreeg Unilever het in 2010 aan de stok met de Fransen toen het ter gelegenheid van het 70 jarig bestaan van het merk Andrélon een zogenaamde Champagne shampoo introduceerde. Op last de rechter moest Unilever de shampoo-flessen uit de winkel halen. En ook de merken Champothèque en ChamPaws (voor hondenchampagne!!) kregen geen Europese merkregistratie.

Haverkist

De les die getrokken kan worden is simpel: of je nu wijn of shampoo verkoopt, blijf toch maar uit de buurt van de naam Champagne. De Champagneboeren zitten als een bok op de haverkist.

Bas Kist

*Mag je dit nu zeggen, ‘de Rolls Royce onder …..’? Op zich is het natuurlijk een bekende en veelgebruikte uitdrukking. In de tekst van zo’n blog zou het toch moeten kunnen, maar dat wordt bijvoorbeeld anders als er je je eigen merk er mee zou gaan promoten: ‘Kwekkeboom, de Rolls Royce onder de kroketten’ moet je dus maar niet doen.