POSITIEMERK

De ‘boots’ van Dr. Martens zijn al sinds 1960 op de markt. Eén van de meeste opvallende kenmerken van de schoenen is het stiksel in de kleur geel. Om zich tegen na-apers te kunnen verweren heeft Airwair, het bedrijf achter Dr. Martens, een bijzonder merk geregistreerd: een zogenaamd positiemerk. Een positiemerk geeft bescherming voor de specifieke wijze waarop het merk op het product wordt aangebracht. In dit geval het gele stiksel op de rand van de schoen.

Dr. Martens boots: kenmerkend geel stiksel

 

REGISTRATIE NIET MAKKELIJK

Deze positiemerken zijn relatief nieuw, ze zijn pas onlangs in de wet opgenomen. Registratie van dit soort merken is niet eenvoudig. Veel aanvragen van positiemerken worden afgewezen wegens gebrek aan onderscheidend vermogen, bijvoorbeeld omdat ze slechts als versiering worden gezien of omdat ze te eenvoudig zijn.

Positiemerk nr. 1417807 Dr. Martens met de omschrijving

 

INBURGERING

Dat het positiemerk van Dr. Martens het wel gehaald heeft en van de rechter zelfs ruime bescherming krijgt, komt vooral omdat Airwair in deze procedure met veel bewijsmateriaal kon aantonen dat het gele stiksel van zijn schoenen al heel lang erg bekend is en sterk onderscheidend vermogen bezit. Zo liet het bedrijf zien dat NRC Handelsblad en de Volkskrant al in 1993 over het herkenbare gele stiksel schreven.

Positiemerken die het niet haalden: zwarte V op schoen, rood label in pet, rode stip in (Tefal) pan

 

INBREUK

Volgens de rechter maken de schoenen van Van Haren inbreuk op het positiemerk van Dr. Martens. Het feit dat de stiksels op de schoenen van Van Haren niet echt geel zijn, maar eerder metaalkleurig of koper, doet volgens de rechter niet ter zake: ‘afhankelijk van de lichtval liggen ze daar wel dicht tegen aan.’

Links de 5th Avenue Boot van Van Haren, rechts Dr. Martens

 

MEER PROCEDURES

Toch is de zaak nog lang niet klaar met deze uitspraak. Los van een eventueel hoger beroep van Van Haren, probeert de schoenenwinkel in een aparte procedure bij het Benelux merkenbureau het geregistreerde positiemerk van Airwair onderuit te halen. De uitkomst daarvan moet worden afgewacht, maar deze klinkende overwinning van Dr. Martens bij de rechter doet vermoeden dat het bedrijf ook bij het merkenbureau wel aan het langste eind zal trekken.

Bas Kist

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Adformatie.