1902 pagina’s bewijs

Het is beslist niet de bedoeling iedere week over Apple te schrijven, maar ja, als je zoveel procedures voert dan kunnen we er ook niet omheen. Deze zaak is ook wel bijzonder. Maar liefst 1902 pagina’s aan bewijs en argumentatie diende Apple bij EUIPO in om aan te tonen dat het publiek de beide logo’s met elkaar in verband zou brengen. En dan eindig je toch met lege handen.

sinaasappel

Sinaasappel

Volgens EUIPO kan het zo zijn dat sommige consumenten in het logo van Ovongiz fruit zien, bijvoorbeeld een sinaasappel of een mandarijn. Of misschien heeft het iets weg van een groente, maar een appel: nee, dat zit er bij deze cirkel niet in.

sinaasappel
EUIPO: misschien mandarijn of sinaasappel maar geen appel

 

Geen gelijkenis

In visueel opzicht ziet het merkenbureau eigenlijk geen enkele gelijkenis tussen de merken: een appel met een hapje er uit lijkt gewoon niet op een cirkel met daarin een gestileerd element, zo stelt EUIPO.

Blaadje

En dat blaadje dan? Toegegeven, het zou kunnen dat de consument dat element inderdaad als blaadje ziet, aldus het merkenbureau. Maar dan nog. In de eerste plaats verschilt de vormgeving van de blaadjes en bovendien wijst het bij Apple de andere kant uit. Maar belangrijker is de totaalindruk van beide merken: die is echt anders, zo stelt EUIPO.

Links een US-merk en midden een EU-merk die Apple wel wist te stoppen.

 

Beroep?

Ik vraag mij af of het merkenbureau hier het wereldbekende Apple-logo toch niet te kort doet. Het zal allemaal wel zo zijn met die cirkels, sinaasappels en mandarijnen, maar als ik dit logo zie, zeker als het gebruikt wordt in relatie tot IT-gerelateerde zaken, moet ik toch echt aan Apple denken. En voor wereldberoemde merken zoals Apple kan alleen zo’n associatie al voldoende zijn voor een merkinbreuk. Hierboven ziet u op links twee logo’s die Apple wél wist te stoppen. Past het logo rechts niet ook in dit rijtje? Misschien toch maar beroep aantekenen?

Merkregistratie los blaadje in de EU geweigerd in 2014

 

Pech

Wat Apple zal betreuren is dat een eerdere poging om zijn beroemde blaadje als los merk in Europa te registreren in 2014 jammerlijk mislukte. De Kamer van Beroep wees indertijd de registratie af omdat het blaadje op zichzelf niet onderscheidend is. Was de registratie wel gelukt, dan had dat het leven van het elektronicabedrijf een stuk makkelijker gemaakt.

Bas Kist

 

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Adformatie.