Contact

Apple vecht voor logo

Augustus 2020. Apple heeft in de VS oppositie ingediend tegen een aanvraag tot merkregistratie van het logo van een peer door de kook- en recepten-app Prepear. Volgens Apple roept het minimalistische ‘fruit design’-logo van Prepear de gedachten op aan het logo van Apple.

Apple meent dat de peer van Prepear te dicht in de buurt komt van het wereldbekende Apple-logo

Veel conflicten

Het is niet de eerste keer dat Apple ten strijde trekt om zijn logo te verdedigen. Chiever verzamelde een groot aantal voorbeelden van Europese Apple-merkenruzies van de afgelopen 10 jaar. Hoewel sommige claims van Apple nogal overdreven lijken, trekt het bedrijf toch opvallend vaak aan het langste eind. Dat het Apple-logo één van de bekendste merken ter wereld is, speelt daarbij natuurlijk een belangrijke rol.

Winst

Onderstaande logo’s werden allemaal verboden of kregen een hele beperkte Europese registratie vanwege de gelijkenis met het Apple logo.

Verlies

Maar Apple verliest ook wel eens. Hieronder ziet u wat merken die Apple niet wist te stoppen.

En het Prepear-logo?

Onze inschatting van het conflict over het Prepear-logo? Wij denken dat Apple dat niet gaat redden. Waarom?

1-Een appel is geen peer en Apple heeft geen fruitschaalmonopolie

2-Het kenmerkende hapje op rechts ontbreekt

3-Het gaat hier om een recepten-app. De producten en diensten van Apple hebben niets te maken met culinaire zaken of recepten.

We gaan het zien.

Bas Kist

 

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Adformatie