Contact

Foutje Chanel

Juni 2020. Een nieuw cosmetica merk in het Europese register: Cocoage. Het klinkt een beetje als Coco (Chanel), maar dan voor mensen op leeftijd! Dat pikken we niet, zullen ze bij Chanel gedacht hebben en dus diende het Franse concern, dat ook merkrechten voor het losse woord Coco bezit, oppositie in tegen de nieuwe Europese aanvraag van het Amerikaanse Universal Handicraft.

cocoage

Kat in bakkie?

Kat in het bakkie, zou je denken, zo’n merk dat zo dicht aankruipt tegen het wereldbekende merk Coco. Maar toch ging het mis. Op 22 mei verloor Chanel de oppositie. Hoe kan dat nu?

chanel cocoage

Verzuim Chanel

Het was niet omdat het merk Cocoage geen inbreuk zou zijn op het merk Coco (dat is het vermoedelijk wel), maar gewoon omdat Chanel verzuimde enig bewijsmateriaal in te dienen. De oppositie van Chanel was gebaseerd op een oude Franse nationale merkregistratie van het merk Coco. Volgens de regels moet je bij een Europese oppositie dan wel even een kopie van het Franse registratiecertificaat meesturen. Maar ondanks herhaalde reminders van het Europese merkenbureau slaagde Chanel daar niet in. En dan is de uitspraak simpel: Chanel verliest en Cocoage krijgt zijn Europese registratie. Zonde!

Bas Kist