Contact

Afblijven van appels

Maart 2020. Het Bulgaarse bedrijf CozZo kan op zoek naar een nieuw logo. Onlangs diende Apple oppositie in tegen de nieuwe Europese merkregistratie van het CozZo-logo. Op 19 maart stelde het Europese merkenbureau Apple in het gelijk.

Cozzo

Links de merkregistratie, rechts gebruik van de CozZo app

Foodmanagement

CozZo is een ‘foodmanagement’ app, een applicatie die je helpt met het plannen van je boodschappen met als doel het tegengaan van voedselverspilling. Voor dit logo, met daaronder de naam CozZo, had het bedrijf een Europese merkregistratie aangevraagd.

Allergisch

Het is natuurlijk bekend dat Apple allergisch is voor elke nieuw merk dat een plaatje van een appel bevat, helemaal als het dan ook nog eens gebruikt wordt voor een app die je kunt downloaden in de App Store.

Apple baseerde zijn oppositie op zijn registraties van het logo in kleur en in zwart

Profiteren van reputatie

Ondanks het feit dat het CozZo-logo ook flinke verschillen vertoont met het Apple-logo en het woord CozZo is toegevoegd aan de merkaanvraag, meent het Europese merkenbureau toch dat het een merkinbreuk is. CozZo probeert volgens EUIPO te profiteren van de grote reputatie en het sterke onderscheidend vermogen van het Apple-merk. Dat het hier ook nog eens om een app gaat, speelt hierbij een belangrijke rol.

Pas op met appels

De les is natuurlijk dat je moet oppassen met het gebruik van afbeeldingen van appels in je beeldmerken. Voor je het weet staat Apple op de stoep. Overigens doet Apple ook wel eens pogingen om een banaan of kiwi in een logo te verbieden. Maar dan moet u niet te snel bakzeil halen: Apple heeft geen ‘fruitschaal monopolie’!

Bas Kist