Contact

Enie en Engie

Juni 2020. Een grote advertentie in het FD van afgelopen zaterdag: het Groningse Enie, dat adviseert over zonne-energie, introduceert zichzelf landelijk. Goeie naam, mooi logo en mooie advertentie. Misschien een beetje beroepsdeformatie: maar zit die naam Enie niet veel te dicht bij het bekende internationale energiebedrijf Engie? Is dat niet verwarrend?

Enie Engie

Advertentie FD

Gecheckt?

Enie is geen klant van Chiever, maar toch slaat ons merkenhart bij zoiets altijd even over. Zouden ze het wel goed gecheckt hebben? Ligt er straks niet een gepeperde advocatenbrief bij Enie op de mat en moet het bedrijf binnen een week zijn naam wijzigen?

Enie Engie

Merkenregister

Eens even in het merkenregister kijken. En dan wordt het interessant. Het grote (Franse) Engie, dat tot 2015 GDF Suez heette, blijkt een Europese merkregistratie van het woordmerk Engie te bezitten met als voorrangsdatum: 31 maart 2015.

En tot onze verbazing bezit het Nederlandse Enie – dat dus al veel langer bestaat dan wij dachten – een Benelux merkregistratie van een logo Enie van 10 maart 2015. Dat is nota bene net 21 dagen ouder dan die Europese claim van Engie!

Engie in gevaar?

Dus ons hart is te snel op hol geslagen. Hoewel? Misschien had het moeten overslaan voor Engie. Want in het merkenrecht geldt: wie het eerst komt … Dan maakt het niet uit of je een Franse multinational bent of een Groningse, lokale speler. Voor je het weet wordt er straks in de statige hal van het hoofdkantoor van Engie in Parijs een stevige sommatiebrief afgeleverd, waarin Enie op vriendelijke doch dringende toon verzoekt die verwarrende naam Engie in de Benelux onmiddellijk te wijzigen. Maar goed, het is wat filosoferen, we kennen de achtergronden niet. Misschien is er al lang een deal of vinden ze het gewoon allebei prima zo. Niet elke inbreuk hoeft tot een conflict te leiden.

Tips

De tips na zo’n stukje liggen voor de hand:

1 – multinational of familiebedrijf, het maakt niet uit, in het merkenrecht geldt voor iedereen de regel: wie het eerst komt …

Atos Arena Cisco

3 merken die in het verleden in de problemen kwamen. Te weinig onderzoek gedaan?

2 – als je met een nieuw merk de markt op gaat, check even goed hoe het met oudere rechten zit. Voor je het weet heb je een immens probleem aan je fiets hangen. Zo moest Atos Origin ooit stevig in de bus blazen omdat een ander al Atos heette, kroop Cisco met veel mazzel door het oog van de naald in een conflict met een ouder familiebedrijfje Cisco en moest de Amsterdam Arena miljoenen dokken om de rechten van Hotel Arena af te kopen. Beter vooraf maar even goed checken.

Bas Kist