Contact

Europese dreun voor HelloFresh

Augustus 2020. Het populaire merk HelloFresh ligt onder vuur in Europa. Op 13 augustus bepaalde de Kamer van Beroep van het Europese merkenbureau dat het logo van HelloFresh geen registratie krijgt voor een groot aantal voedingsmiddelen en drankjes. Reden: het oudere Tsjechisch merk Hello maakt bezwaar.

HelloFresh

Hello stopt HelloFresh

Bevestiging

De uitspraak van de Kamer van Beroep bevestigt de eerdere beslissing van het Europese Merkenbureau van december 2019: HelloFresh lijkt te veel op het drankenmerk Hello van het Tsjechische Linea Nivnice. Dit bedrijf bezit een oudere merkregistratie van Hello in Tsjechië.

De drankjes van het merk Hello

Tweede oppositie

Linea Nivnice heeft ook oppositie ingediend tegen de Europese registratie van een tweede variant van het logo van HelloFresh (met op de achtergrond een citroen). Ook in deze procedure wordt binnenkort uitspraak verwacht en het ligt voor de hand dat dit merk hetzelfde lot zal ondergaan als het logo in de speciale schrijfwijze.

HelloFresh

De registratie van het logo links ondergaat vermoedelijk binnenkort hetzelfde lot als het merk rechts

Flink probleem

De beslissing zadelt HelloFresh met een flink probleem op. Hoewel het bedrijf zijn Europese registratie wel heeft kunnen behouden voor een flink aantal voedingsmiddelen, is het natuurlijk heel erg lastig als je het merk niet mag gebruiken voor drankjes en sapjes en producten die daarbij in de buurt komen. Het is de vraag of dat voor HelloFresh in de praktijk werkbaar is.

Kwetsbaar

De zaak laat weer eens zien hoe kwetsbaar een Europese merkregistratie kan zijn. Er hoeft maar vanuit één Europees land bezwaar te komen (in dit geval Tsjechië) en de hele EU-registratie wordt omvergekegeld. Wat dat betreft is het altijd nuttig om voorafgaand aan de registratie van een Europees merk te checken of er niet ergens in een uithoek van de EU nog een probleem zit.

Bas Kist