Willen en wetens

Dat heeft de rechter in Engeland in mei van dit jaar bepaald in een door Whyte aangespannen procedure. Volgens de rechter heeft Rich Energy, of in ieder geval zijn ingehuurde designbureau Staxoweb, willens en wetens het logo van fietsenfabrikant Whyte gekopieerd.

Rich Energy

Bedrog

Tijdens de rechtszaak bracht de oprichter van het designbureau Staxoweb een brand manual van Rich Energy in, die volgens hem gemaakt was in 2015. Echter, tijdens de rechtszaak werd duidelijk dat de brochure niet uit 2015 kwam maar uit 2018. Dat riekt naar bedrog, liet de rechter weten.

Rich Energy F1

Beroep

Dat de logo’s nog niet verdwenen zijn van de raceauto’s en de helmen van Haas komt omdat Rich Energy het er niet bij laat zitten en beroep heeft aangetekend.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.