I Can’t Breathe

Onderzoek van het platform WorldTrademarkReview laat zien dat het merk I CAN’T BREATHE in de VS door verschillende commerciële figuren is gedeponeerd. Bettina Horton uit Atlanta ziet wel wat in het merk I CAN’T BREATHE voor T-shirts. Datzelfde geldt voor Marrel Young uit LA. Het wordt nog spannend wie de oudste rechten heeft want beide merken werden aangevraagd op 31 mei. Ook Niccolo Oppoliti uit New York heeft het merk voor T-shirts aangevraagd, maar vult dat aan met hoedjes.

George Floyd

Mondkapje

Het bedrijf Nu Lifestyle Marketing uit New Jersey gooit het over een andere boeg en is van plan mondkapjes te verkopen met de slogan ICB I CAN’T BREATHE. Het merk werd op 1 juni aangevraagd.

George Floyd

Europa

In Europa heeft een onverlaat zelfs de naam George Floyd aangemeld als merk. Het bedrijf IDIPM uit Londen probeert het merk George Floyd te registreren voor kleding, speelgoed,  koffie, bier, sterke drank en ijs. ‘Goedemiddag! Warm hé? Heeft u voor mij een George Floyd-ijsje?????’

Verwerpelijk en dom

Nu kunnen we er nog enig begrip voor opbrengen als iemand de naam Cecile de Leeuw als merk deponeert op het moment dat er in Afrika een leeuw met de naam Cecile wordt doodgeschoten. Maar hoe haal je het in je hoofd om te proberen de naam George Floyd als merk te claimen? Zo’n depot is natuurlijk niet alleen verwerpelijk, het is ook vrij dom. Want je kunt er vergif op innemen dat het Europese merkenbureau de registratie zal afwijzen met het argument dat het merk in strijd is met de openbare orde of de goede zeden. En dan betaalt IDIPM dus wel kosten, maar krijgt het geen registratie.

Bas Kist

Het is eigenlijk overbodig te zeggen: Chiever spreekt zijn steun uit aan de BLM-beweging en is tegen iedere vorm van discriminatie.