September 2019. Elke nieuwe merkregistratie in de Benelux wordt onderworpen aan een strenge toets van het merkenbureau. Als het merk te weinig onderscheidend is of als het verboden symbolen bevat (bv een vlag), dan weigert het merkenbureau de registratie. Hieronder wat voorbeelden van onlangs geweigerde merken.

Geweigerde merk

Commentaar

Merk Fuifje voor feestjes en concerten krijgt geen registratie, ook niet met een geel achtergrondje.
Op zich is dit beeldmerk Swiss Blue een prima merk voor zeepjes en steunkousen, maar toch werd dit merk geweigerd. Reden: dat Zwitserse vlaggetje. Een vlag mag je niet in je registratie opnemen.
Kleurmerk blauw voor isolatiemateriaal van Dow Chemical is geweigerd. Merkbescherming krijgen voor een enkele kleur is tegenwoordig heel erg moeilijk.
Zo’n tamelijk generiek blikje met het woord Boerensmeerkaas is niet onderscheidend genoeg en krijgt geen merkregistratie.
EasyFiks is helemaal niks, zullen ze bij het merkenbureau gedacht hebben. Ondanks de gebruikte kleuren niet onderscheidend voor o.a. bleekmiddelen.

Risico-inschatting

Als er een kans bestaat dat een nieuw merk geweigerd wordt wegens het ontbreken van onderscheidend vermogen, dan bespreekt Chiever deze risico’s altijd vóórdat er kosten gemaakt worden voor een registratie-aanvraag. Soms kan dat leiden tot het advies om geen registratie aan te vragen of om woord- of beeldelementen aan het merk toe te voegen waardoor het wél voldoende onderscheidend wordt en dus geregistreerd kan worden. Op basis van onze ruime ervaring kunnen wij het onderscheidend vermogen van een merk en het risico van een weigering goed inschatten. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er een heel enkele keer nog wel eens een verrassing tussen zit. Onderscheidend vermogen blijft een subjectief begrip.

Bas Kist