Los Angeles 2028

Hoewel het nog even duurt voordat het Olympische circus richting Los Angeles trekt – de zomerspelen zijn daar pas in 2028 – heeft de Olympische organisatie de merken ‘Los Angeles 2028’ en ‘LA 2028’ al in 2017 geclaimd. Met al die kapers op de kust kun je er maar beter vroeg bij zijn. Blijkbaar is het logo van de LA-spelen nog niet definitief, want dit kom je nog niet tegen in de merkenregisters.

LA 2028 logo IOC
Merk LA 2028 al geclaimd, logo nog niet

 

Paris 2024

De logo’s van Tokio 2020, Beijing 2022 en Parijs 2024 staan al wel vast en zijn dus in de merkenregisters van heel veel landen te vinden, geregistreerd voor een enorme range aan producten en diensten. Sponsoren betalen niet alleen veel geld voor het gebruik van deze geregistreerde logo’s, maar ook om de andere beschermde Olympische merken te mogen voeren, zoals mascottes en bekende ringen.

IOC logo's
Logo’s spelen Parijs, Tokio en Beijing als merken aangevraagd of geregistreerd over de hele wereld

 

Te vroeg

Soms wordt een Olympisch logo te vroeg geregistreerd. Zo vroeg het IOC registratie aan voor het merk Oslo 2022 en liet de gemeente Oslo zelfs een logo registreren, gelukkig wel met de toevoeging ‘applicant city’. De 2022-spelen gingen uiteindelijk naar Beijing.

IOC Oslo 2022
Premature Noorse merkregistratie

 

Relletje over Tokyo 2020

Japan bewaart minder goede herinneringen aan de ontwerpfase van het logo voor Tokyo 2020. In 2015 ontstond er een relletje toen bleek dat het Tokyo-logo, dat ontworpen was door de bekende designer Kenjiro Sano, wel erg veel leek op het beeldmerk van Théâtre de Liège in België. De Belgen spanden een juridische procedure aan maar lieten die ook weer lopen vanwege de hoge kosten. Vervolgens besloten de Japanners vrijwillig voor een ander logo te kiezen.

 

IOC
Logo Tokyo 2020 ingetrokken vanwege gelijkenis met Belgisch merk

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.