Varkens kunnen springen, maar niet zo

Direct nadat het merk door de Portugezen was aangevraagd, diende sportartikelenfabrikant Puma oppositie in. Hierbij beriep het bedrijf zich op de grote bekendheid van het Puma-logo. En daar bleek het Europese merkenbureau EUIPO gevoelig voor. Hoewel varkens volgens EUIPO wel kunnen springen, zullen ze dat in de praktijk nooit met zo’n langgerekte sprong doen die je in dit logo ziet. Nee, de Portugezen hebben duidelijk geprobeerd een beeld te creëren dat in de buurt komt bij het wereldbekende logo van Puma, aldus EUIPO.

Jumping Pigs

Link met bekende Puma

Bij bekende merken, zoals het Puma-logo, is het voor het aannemen van een merkinbreuk niet nodig dat er gevaar voor verwarring is. Het is voldoende als de merkhouder aantoont dat het publiek een link zal leggen tussen beide merken. En dat is hier het geval, aldus EUIPO, waarbij ook een rol speelt dat het in beide gevallen om kleding gaat. Het publiek zal Jumping Pigs als een parodie op Puma zien, zo stelt EUIPO. Op deze manier profiteren de Portugezen op oneerlijke wijze van de grote bekendheid van het Puma-logo. En dat mag niet en dus gaat de registratie niet door en is het vliegende varken al weer geland.

Ruime bescherming

Deze uitspraak laat weer eens zien dat het oppassen is met bekende merken: houd afstand! De beschermingsomvang van bekende merken is nu eenmaal enorm groot. Ook zonder verwarringsgevaar kan er al sprake zijn van een inbreuk.

Bas Kist