Contact

Wijbegrijpenernietsvan.com

Juli 2020. Soms kun je het hartgrondig oneens zijn met een uitspraak. Zoals deze van het Europese merkenbureau EUIPO van 2 juli. De eigenaar van het logo webuyanycar.com houdt de Europese registratie van het logo buyanycar.com tegen. Hoe kan je merkrechten claimen voor een volstrekt niet onderscheidende zin?

webuyanycar

Merkregistratie logo

Het Britse bedrijf We Buy Any Car Ltd. besloot in 2010 zijn logo als Europees merk te registreren. Op zich een prima logo dat zich vooral onderscheidt door 5 gekleurde auto’s in combinatie met wat tekst in groen en zwart. Wat in dit logo in ieder geval niet onderscheidt zijn de woorden webuyanycar.com. Immers, dat is niets anders dan een exacte beschrijving van wat dit bedrijf doet: zij kopen elke auto!

BuyAnyCar

Natuurlijk vonden de Engelsen het niet leuk dat het Arabische bedrijf Sellanycar het logo BuyAnyCar.com ook als Europees merk probeerde te registreren. Maar ja, dat is het risico als je voor een zuiver beschrijvende naam kiest. Dan kun je het onderscheidende logo, waar die naam in opgenomen is, wel als merk registreren, maar dat geeft natuurlijk niet het monopolie voor die niet-onderscheidende woorden webuyanycar.com. De bescherming van zo’n merk beperkt zich tot het design. Het is immers niet de bedoeling dat de taal gemonopoliseerd wordt.

Toch inbreuk

Tot onze verbazing stelde EUIPO op 2 juli de Engelsen toch in het gelijk. Het merk BuyAnyCar.com krijgt geen registratie omdat het inbreuk maakt op het merk webuyanycars.com. De redenering is niet helemaal (of helemaal niet?) te volgen. Volgens EUIPO zijn de woorden webuyanycar.com voor de verkoop van auto’s onderscheidend (zij het ‘below average’) en zijn de beeldelementen (het design, de gekleurde auto’s) in het geheel niet onderscheidend.

Niet onderscheidende woord claimen

Daar gaat toch iets mis. Dat is toch juist andersom zouden wij zeggen: dat woordbestanddeel is, in relatie tot het kopen van auto’s, niet onderscheidend, terwijl de design-elementen van die gekleurde autootjes nu juist de enige reden zijn waarom dit merk überhaupt in het register is gekomen. Hoe dan ook, als je deze lijn doortrekt dan wordt het wel heel makkelijk om merkenrechtelijke claims te leggen op volstrekt niet-onderscheidende woordmerken. Of ziet u dat anders?

Bas Kist