De vijf meest gestelde vragen over Conflictoplossing

Op welke manier kan Chiever assisteren bij het oplossen van een merkenconflict?

Als een klant van ons verwikkeld is in een merken-, design- of auteursrechtconflict, zal Chiever in de eerste plaats natuurlijk een inschatting maken van de juridische positie van de klant. Wat zijn de kansen en wat zijn de mogelijkheden? Vervolgens bepalen we de strategie en maken we een plan van aanpak dat we met de klant bespreken. Soms kan dat beginnen met een stevige sommatiebrief aan de wederpartij. Maar er kunnen ook redenen zijn om meteen oppositie in te dienen of een andere juridische procedure te starten.

Wat is een sommatiebrief?

Met een sommatiebrief leggen wij de wederpartij met een degelijk juridisch betoog uit dat hij fout zit en dat wij hem, namens onze klant, dringend verzoeken onmiddellijk te stoppen met de inbreuk op de rechten van onze klant. Geeft de wederpartij geen gevolg aan dit verzoek, dan wordt vaak een oppositie of een andere juridische procedure gestart.

Wat is een oppositie?

Een oppositie een administratieve procedure waarmee een merkhouder probeert de registratie van een gelijkend merk tegen te houden. Tijdens een oppositie moet worden aangetoond dat het gevaar bestaat dat de consument het nieuwe merk zal verwarren met de oudere registratie. Chiever doet voor zijn klanten veel opposities, bij het Merkenbureau in de Benelux en het Europese merkenbureau, maar ook in landen buiten de EU. Wij hebben op dit gebied veel ervaring en behalen goede resultaten.

Bij wat voor soort conflicten kan Chiever adviseren?

Chiever helpt zijn klanten niet alleen bij conflicten over merken, maar ook bij zaken die over auteursrechten (copyright) gaan of over design. Daarnaast staan wij klanten bij in handelsnaamconflicten en kunnen wij eventueel een procedure voeren bij de Kantonrechter.

Moet een conflict altijd opgelost worden door middel van een juridische procedure?

Het belangrijkste is dat een merkenconflict zo snel mogelijk op een door de klant gewenste wijze wordt opgelost. Soms kan dat alleen via een juridische procedure, maar een andere keer blijkt dat een eenvoudig telefoontje met de wederpartij of met zijn advocaat/adviseur ook al voor de oplossing zorgt. Als die ruimte er is, zullen wij altijd aanraden deze route te kiezen, want het liefst voer je natuurlijk geen juridische procedures.

Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op!

Case Gaslicht.com

Gaslicht.com is markleider op het gebied van vergelijking van energie-leveranciers. De bedrijfsnaam GasLicht.com heeft een enorme bekendheid. Concurrenten proberen regelmatig te profiteren van de bekendheid van GasLicht.com en kiezen een naam die dicht in de buurt zit bij het merk GasLicht. Dat was ook het doel van de GasLichtGroep uit Eindhoven. Chiever hielp GasLicht.com bij een juridische procedure tegen dit bedrijf. En met succes: de GasLicht Groep is inmiddels verleden tijd.

Meer over deze case

Case DoctorPhone

Onder de naam DoctorPhone verrichten de Arnhemmers al sinds 2013 in Nederland onderhoud en reparaties van smartphones & en tablets. Het is dan ook begrijpelijk dat de Europese merkregistratie uit 2015 van het gelijknamige Duitse DoctorPhone de Nederlanders zwaar op de maag lag, ook omdat de Arnhemmers inmiddels 3 vestigingen in Duitsland hebben. Maar ja, wat moet je als je zelf geen merkregistratie hebt?

Meer over deze case

DoctorPhone
Meer weten?

Advies nodig bij een merkenconflict?

Hebt u advies nodig bij een (potentieel) merkenconflict? Wordt u door iemand aangeschreven of wilt u zelf in actie komen tegen iemand die inbreuk op uw rechten maakt? Stuur dan het formulier op. Onze juristen nemen dan snel contact met u op. Maar bellen kan natuurlijk ook!

mr. Klaas Beks Senior Trademark Attorney (Partner) +31 (0)20 8204000

Het contactformulier kan niet weergegeven worden omdat cookies niet zijn geaccepteerd. Klik hier om cookies te accepteren.